Tuesday, September 29, 2015

Weighbridge and loading ramp

Observation 
1. The process of registering gate pass and weighing on the weighbridge is well arranged in order, but on the peak timing, there is a queue because of the slow process.
2. The grading is done when the vehicle is arrived at the loading ramp. 
3. The loading ramp is using slide method which the FFB is slide into the cage with the use of gravity.
4. Hydraulic door system on the loading ramp provide strong power to the sliding door.
Weighbridge



When FFB arrives in a mill in trucks or trailers. They will be first weighed over a weighbridge. The vehicle only allowed going on the weighbridge when the light is green. The weighbridge using in this mill is Avery-weigh-tronix. The device use in weighbridge is load cell for the 60tonnes weighbridge and load bar for 80tonnes weighbridge. The will be weekly checking on the weighbrige and a annual inspection to make sure the weighbridge is up to the scale. The procedure during receiving FFB, dispatch CPO, Kernal, and EFB.
In-coming EFB
Out-going (kernel, cpo and EFB): 
When the lorry or tanker coming in to fill in the CPO or kernel, the AP will check whether the tank orthe lorry is clean and empty. If there is residue inside the tank, they are required to empty it and wash it.

Grading
The purpose of FFB grading is to determine the quality of the FFB received. This usually is used to determine the purchase price of the FFB but in IOI palm oil mill, the FFB is coming from IOI owned oil palm plantation, there is no price or penalty allocated here. So when there are too much FFB with low quality such as unripe, rotten, long stalk and empty fruit bunch, the grading record will become the feedback to the plantations.
100 samples will be chosen randomly for a big lorry while 50 samples will be chosen randomly from the tractor trailor to be inspected. The sampled bunches will be graded, classified and counted. Record the number of the classified groups in the grading form and the result will be the feedback for the corresponding estates. 
Besides the random grading, there is also a 100% grading which is done in the morning. This will grade on every single bunch for the particular estate. This is to check the exactly quality of the FFB from the estate instead of random grading.



Oil extraction rate (OER) is the weight of oil produced by the weight of the FFB. Calculating OER is to know how much the oil is produced from the FFB. There will be a Quality Deducted OER based on the percentage of URB, URR1, URR2, OP. 
Loading ramp
After the lorries or tractors are being weighted on the weighbridge, they go to the loading ramp to discharge the FFB. And then the FFB will be loaded into the cage by the hydraulic operating door. The hydraulic doors system  is incorporated with the dual pump system to allow multiple doors to operate concurrently.  The operation of the door's hydraulic cylinder is performed by manually using a mechanical lever to actuate the directional valve. 
The loading ramp is designed using a sliding method to allowed the FFB to flow from top position to a lower position to be collected in one area and then they are being transfer to the cage by opening the hydraulic operated doors.  
The cage which is loaded with FFB on the door ramp will be transported to the sterilizer. It is pull using a steel rope by hydraulic power pack.
One cage is able to carry 3.5 tonnes of FFB. 

Storage tank
This is the place where the lorry will be filled with CPO to be dispatched. There is a flow meter which is used to measure the volume of the CPO flowed into the tank of the lorry and to measure the flow rate. After the filling of CPO is completed, the tank will be seal according to the correct order and one bottle of CPO will be taken as sample to be tested by the lab. At this station, the driver will hand in the dispatch form to be filled with the volume of CPO filled in the tank.
ecommendation
Weighbridge:
Use barcode system on the consignment note and the collection order form. The driver can just scan them on the AP station to get the gate pass and on the weighbridge. Then the gate pass is automatically printed after the consignment note or collection form is accepted. This can make the process faster and less labour required. The system can be made just like system which the workers punching their thumb print on the machine when they reported in or out of the mill.
Semi automated system. This can be implemented on the weighbridge where the driver can get a automated printed weight sheet, grading sheet, dispatch sheet and seals according to the type products to be transported from a machine after weighing process is done. The machine should be build just beside the weighbridge so that the driver do not need to come out from the vehicle. This can facilitate the weighing process to be faster and systematic, the queuing on the weighbridge can be reduced especially on the peak timing. 
Grading:
Some of the grading is done when the FFB is mostly unloaded to the ramp, which means the grading is done only on the remaining few, this grading way might be no accurate. The grading sample should be chosen from the whole load. 

Loading ramp:  
According to the  workers working on the loading ramps, there have been several situation occurred which the FFB are overflow from the hydraulic ramps and then it flow out of the cage and hit the workers. 
To prevent this, i have a suggestion using revolving door system instead of sliding hydraulic door system. A revolving door typically consists of three or four doors that hang on a central shaft and rotate around a vertical axis within a cylindrical enclosure. Revolving door often used in a big building, subway or rapid transit facilities to prevent people from bypassing the fare payment. Revolving door can help to direct the bunches of FFB to a narrow space and stop immediately when the cage is full. Hence, this is more controllable compare to the sliding hydraulic door system.



3 comments:

  1. Thanks for sharing the valuable information about the weighbridge

    ReplyDelete
  2. thanks for sharing informative information about weighbridgefor my business. it is very important article Tank Weighing System for me.

    ReplyDelete
  3. We are Mobile Weighbridge – the foremost company in weighbridge manufacturing, export and supplies. Certified as an ISO 9001:2015 company, our ingenious designs backed by hi-tech technology serve as a direct boost to our client’s brand name and revenue.

    VIEW MORE :- Weighbridge in India

    ReplyDelete